Endodonti - Kök Kanal Tedavisi

Diş, çürük veya travma nedeniyle diş kökü sinirinde (pulpa) meydana gelen geri dönüşü olmayan hasar sonucu canlılığını kaybeder. Bu tür çürük dişlerin hasarlı sinir dokuları temizlenip dezenfekte edilerek kanal dolgusu ile doldurulur.

Kök Kanal Tedavisi Nasıl Uygulanır?
Kanal tedavisi radyografi ile başlar, bu yöntemle ağız içi sorunlu diş tespit edilir. Eğer dişte kayıp az ise yani diş canlıysa, lokal anestezi yapılır ve çevre dokulardaki duyarlılığın yok edilmesi hedeflenir. Tedavi edilecek dişte daha önceden yapılmış dolgu veya diğer restorasyonlar varsa işlem sırasında uzaklaştırılır. Hekimlerimizce mine ve dentin tabakalarındaki çürükler temizlenerek pulpaya ulaşılacak kadar boşluk oluşturulur.

Başarılı bir kanal tedavisin en önemli unsurlarından biri de dolgunun iyi yapılmasıdır. Bazı durumlarda, zaman içinde çürüyen dişteki kayıp çok fazla olur. Bu durumda kanal tedavisinden sonra dişin dayanıklılığını arttırmak için post-kor tedavisi yapılabilir.

Kanal Tedavisi Ne Kadar Sürer?
Kanal tedavisi işlemi, kök ucunda iltihap yoksa, tek seansta tamamlanır. Kök ucunda enfeksiyonun olduğu durumlarda veya dişin ölü olduğu durumlarda ise kök kanalları içerisine özel bir ilaç konularak bir hafta beklenir. 1 hafta sonunda kök ucundaki akıntı durduysa tedavi bitirilebilir. Kanallarda herhangi bir iltihabi belirti kalmayınca kök kanalları sızdırmaz bir şekilde doldurularak kanal tedavisi tamamlanır.

Kanal Tedavisi Sonrası
Kanal tedavisi sonrasında tedaviyi gerçekleştiren hekim bazı tavsiyelerde bulunacaktır. Hasta verilen bu tavsiyelere uygun davranmalı ve tedavi sonrası sorun oluşturabilecek davranışlardan uzak durmalıdır. Kanal tedavisi sonrası hastalar,
-    Yaklaşık 2 saat süreyle bir şey yiyip içmemelidir.
-    Dolgu yapılan diş üzerine baskı yapacak sert ve kabuklu gıda maddeleri tam iyileşme sağlanan dek tüketilmemelidir.
-    Kanal tedavisi sonrası anestezi sebebiyle uyuşmuş bulunan dil ve dudaklara zarar vermemeye özen göstermelidir.
-    Hekim tarafından ilaç kullanımı önerilmişse aksatılmadan kullanılmalıdır.
Kanal tedavisi sonrasında tedavi gören dişlerde hafif bir ağrı ve hassasiyet görülmesi olağandır. Geçici bir durum olması sebebiyle hastanın günlük yaşamına veya sağlığına herhangi bir olumsuz etkisi yoktur. Bu tür durumlarda tedavi gören dişlerin mümkün olabildiğince az kullanılması yararlı olacaktır.